Vanaf het moment dat je op Mauritius gearriveerd bent, heb je een vorm van vervoer nodig. Je moet in ieder geval van het vliegveld naar je accommodatie op het eiland reizen. Als je een pakketreis bij een touroperator geboekt hebt dan zit deze transfer normaal gesproken bij de reis inbegrepen. Dat kun je zien op de reisbeschrijving of in de boekingsbevestiging. Vaak zit er dan bij de reisbescheiden een aparte voucher voor het vervoer. Bij aankomst word je dan verwelkomd door de host of hostess van je reisorganisatie of een andere lokale vertegenwoordiger. Die zorgt ervoor dat je met een taxi, minibus of bus op je eindbestemming zult arriveren.
Zodra je in je accommodatie bent gearriveerd kunt je twee dingen doen: je kunt je hele vakantie hier blijven en genieten van het hotel en alle faciliteiten die het hotel te bieden heeft of je kunt vanuit het hotel uitstapjes maken om het eiland te verkennen. Wij zouden absoluut de tweede optie aanbevelen. Mauritius is te mooi om onontdekt te laten. Dat kan door middel van georganiseerde excursies of door zelf op pad te gaan. Op deze pagina beschrijven we de mogelijkheden om op eigen houtje Mauritius te ontdekken.
Autorijden op Mauritius
Als je op Mauritius aan het verkeer deel gaat nemen dan zul je merken dat het duidelijk anders is dan in Nederland of België. Wat sowieso opvalt is dat de staat van de wegen vaak prima is. Daar kunnen sommige andere Europese landen eigenlijk nog wel een voorbeeld aan nemen. Waar je bij de wegen wel op moet letten is dat er op sommige plekken direct naast de weg een vrij diepe geul ligt om regenwater af te kunnen voeren. Op dat soort plekken moet je niet in de berm terechtkomen. De bewegwijzering is over het algemeen ook goed voor elkaar. Het autorijden zelf is wel wat andere dan bij ons. Zo rijden ze op Mauritius links en zit je dus als bestuurder rechts in de auto. Als je dat nog nooit gedaan hebt zal het even wennen zijn.
De manier waarop men autorijdt zal voor velen wel even wennen zijn. Je zie een combinatie van de relaxte tropische rijstijl, de soms chaotische Afrikaanse rijstijl en de soms agressieve Franse rijstijl. Het lijkt we alsof iedereen met een auto boven de 40-50 duizend euro denkt hier de koning van de weg te zijn. Het zijn vooral bestuurders van relatief nieuwe BMW’s, Mercedessen en Porsches die zich hier schuldig aan maken. Voor de rest merk je dat er soms erg langzaam verkeer op de linkerrijstrook van de snelweg zit, dat je de weg deelt met fietsers, scooters, brommers en zwerfhonden die zich soms geen reet aantrekken van de aanwezigheid van auto’s. Locals kunnen remmen en stil gaan staan op de soms meest onhandige plekken, halen geregeld in op plekken waar een inhaalverbod geldt (en dat is dan niet voor niets!!!) en kunnen soms plotseling hoffelijk zijn terwijl jij daar als achterligger niet op rekent. Je moet dus altijd goed opletten.
Sommige websites en reisgidsen raden het af om auto te gaan rijden op Mauritius. Wij delen die mening niet. Een auto geeft je alle vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. En wie geconcentreerd rijdt en goed anticipeert die zal niet zo snel in de problemen komen. Wel behoren we twee adviezen te geven: vermijd Port Louis tijdens de ochtend- en avondspits en rijdt niet in het donker als dat niet nodig is. Port Louis kent files zoals je ze in de Randstad tegenkomt. De vertraging kan oplopen tot een uur als je door Port Louis rijdt. En in het donker rijden is geen pretje op Mauritius. Wegen zijn niet of slecht verlicht en je deelt nog steeds de weg met auto’s, brommers, fietsers, voetgangers en zwerfhonden. Die laatste twee soorten verkeersdeelnemers hebben geen verlichting, maar ook bij die andere drie moet je er niet van uitgaan dat ze allemaal wel deugdelijke verlichting hebben. Daarnaast zijn nog steeds een aantal wegen voorzien van vrij diepe geulen direct naast de weg, waardoor je geen centimeter de berm in wilt komen.
Parkeren
Wat een verademing op Mauritius: het parkeren is vrijwel overal gratis. Op straat en parkeerplaatsen betaal je zelden om je auto te parkeren, met uitzondering van de centra van steden. Zo moet je in het centrum van Port Louis in veel straten betalen om doordeweeks en op zaterdagochtend te parkeren. Dat doe je niet via een parkeermeter, maar door middel van coupons. Die koop je bij tankstations en geselecteerde winkels. Deze coupons leg je achter je voorruit als betaalmiddel. Door middel van pen geef je op de coupons aan voor welke datum en tijd je de coupons gebruikt. Dat heeft twee redenen: je kunt geen misbruik maken door coupons meerdere keren te gebruiken en het is voor controleurs ook duidelijk voor welke periode je betaald hebt. Vaak zit er wel een limiet aan de maximum tijd dat je mag parkeren. Meestal is dat twee uur.
In het geval van Port Louis is het ook een handige optie om te parkeren op het parkeerterrein dat achter Caudan Waterfront ligt. Hier trek je een kaartje en betaal je via een automaat de tijd die je geparkeerd hebt. Geen stress dus van tijdlimieten of ervoor zorgen dat je voldoende parkeercoupons hebt. Deze parking is ook een prima uitvalsbasis voor een bezoek aan de stad.
Georganiseerde excursies
De eenvoudigste manier om het eiland te verkennen is een kant-en-klare excursie boeken. Dat kan via de host of hostess van je reisorganisatie en via speciale excursiebureau’s. Je hoeft dan zelf verder niet na te denken over hoe de dag of het dagdeel ingevuld wordt. Alles wordt voor je geregeld, inclusief het transport van en naar je hotel. Er is een verschil tussen groepsexcursies en privé-excursies. Bij die laatste ga je meestal met een taxi op pad, bij de tweede zit je meestal in een bus(je).
Georganiseerde excursies hebben naast het voordeel van het gemak ook een paar nadelen. Er is vaak weinig sprake van flexibiliteit. Je zit dus vast aan het programma. Daarnaast zijn georganiseerde excursies vaak duurder dan wanneer je zelf op pad gaat. Er moet immers ook door de organisator geld verdiend worden.
Fietsen op Mauritius
Wie dat wil die kan gaan fietsen op Mauritius. Verschillende hotels bieden hun gasten leenfietsen of huurfietsen aan. Het is natuurlijk prachtig en gezond om op Mauritius te fitsen. Nou moet je wel weten dat fietspaden een onbekend fenomeen zijn op het eiland en dat je de weg deelt met auto’s, brommers, motoren, bussen, tractors en vrachtwagens. Dat is soms best spannend, moeten we eerlijk zeggen. Dat je ook nog eens links moet rijden (dus ook fietsen) en er soms een flinke greppel direct naast de weg te vinden is maakt het nog spannender. Wie wil gaan fietsen die zullen we het zeker niet afraden, maar wees wel gewaarschuwd voor je op de fiets stapt.
Met de taxi
Soms lijkt het wel alsof half Mauritius taxichauffeur is. Het aantal taxi’s is groot zodat je zelden serieus hoeft te zoeken naar een taxi. De taxi’s op Mauritius zijn goed en veilig. Natuurlijk zijn er ook wel chauffeurs die er een iets minder nette rijstijl op nahouden, maar dat is iets wat je overal merkt. Niet iedereen kleurt netjes binnen de lijntjes, zeg maar. Als je gebruik gaat maken van taxi’s zijn twee zaken essentieel: onderhandelen en duidelijkheid. Met taximeters wordt er amper gereden. Deze worden zelden aangezet. Het is dus een kwestie van duidelijke prijsafspraken maken. Wet hierbij dat de eerst genoemde prijs door de taxichauffeur eigenlijk altijd te hoog is en je moet gaan afpingelen. Je kunt taxi’s inzetten voor vaste ritjes, maar ook huren voor een dag of dagdeel. Ook hierbij geldt: maak duidelijke afspraken. Dus zorg ervoor dat de prijs is voor alle passagiers, dat er geen extra kosten zijn voor wachttijd of het gebruik van airco in de taxi (ja, ze doen dit gerust!). Bij de luchthaven is het lastiger om van de vaste tarieven af te wijken.
Weet dat als je een dagtour gaat maken taxichauffeurs je graag langs winkels en restaurants brengen waar ze commissie van krijgen of waar ze op een andere manier van profiteren. Je kunt er daarom overwegen om de regie in eigen hand te houden en een duidelijk schema te maken van wat je wilt zien en waar je gaat stoppen. Op die manier kun je dat soort verrassingen voorkomen. In het geval van een dagtour weten we dat de prijzen heel erg uiteen kunnen lopen. De prijzen zouden zo rond de 2000-3000 roepies moeten liggen, maar er zijn er ook die gerust meer dan tienduizend roepies durven te vragen. Het is het proberen waard, toch?
Met de bus
Goedkoper en avontuurlijker is om met de lokale bus te reizen. Het is een goedkope en gezellige manier om het land te verkennen, want je zult ongetwijfeld met de locals in de bus aan de praat raken als je daar open voor staat. Er zijn geen bussen die van de ene kant naar de andere kant van het eiland rijden. Het zijn allemaal regionale diensten, waardoor je regelmatig over zult moeten stappen als je grotere afstanden af wilt leggen. Het schijnt dat er naast de normale bussen, die veelvuldig stoppen, ook zogenaamde express-bussen zijn die minder vaak stoppen en daardoor sneller zijn. Wij hebben zelf niet met de bus op Mauritius gereisd, dus kunnen hierover niet uit eigen ervaring schrijven.
Buskaartjes koop je bij de buschauffeur of bij zijn assistent die bij de deur staat. Zorg voor voldoende kleingeld om je ticket te betalen en houd je kaartje goed bij. Er worden immers regelmatig controles gehouden. Wil je uitstappen? Gebruik dan net als bij ons het knopje om aan te geven dat je bij de volgende halte eruit wilt. Bij de grote busstations zoals in Port Louis en Mahébourg wordt er sowieso gestopt. Dit zijn vaak eind- en beginhaltes voor de bussen.
Reis je met grotere tassen of koffers? Dan kan het zomaar zijn dat je voor je bagage ook een kaartje moet kopen omdat die een plek van een passagier innemen. Is een bus vrij vol dan kan een buschauffeur je zelfs weigeren als je grote bagage bij je hebt.